06 agosto 2013

"We will need to invent"


Tra le tante cose scritte sull'acquisto del Washington Post da parte di Jeff Bezos, la più interessante resta la lettera del nuovo editore ai dipendenti. A leggerla bene, è un piccolo compendio di giornalismo in anni di cambiamenti epocali. Il lavoro di fondo resta sempre lo stesso ("We will continue to follow the truth wherever it leads, and we’ll work hard not to make mistakes. When we do, we will own up to them quickly and completely"). Ma qualcosa, scrive Bezos con toni alla Steve Jobs, dovrà per forza cambiare:
The Internet is transforming almost every element of the news business: shortening news cycles, eroding long-reliable revenue sources, and enabling new kinds of competition, some of which bear little or no news-gathering costs. There is no map, and charting a path ahead will not be easy. We will need to invent, which means we will need to experiment. Our touchstone will be readers, understanding what they care about – government, local leaders, restaurant openings, scout troops, businesses, charities, governors, sports – and working backwards from there. I’m excited and optimistic about the opportunity for invention.
"There is no map", toccherà sperimentare per trovare una strada sostenibile. Quali possano essere i cambiamenti prova a immaginarlo - sempre sul Washington Post - Alan Mutter: potenziamento del sito Internet, più attenzione agli interessi dei lettori, il Post come giornale di default sul Kindle, più video, distribuzione più efficiente. Staremo a vedere. Tutta la storia del quotidiano, dalla sua fondazione, la trovate qui.