06 dicembre 2013

Come si trattano i lettori


Questo post è una marchetta a una rivista fantastica che si chiama New York. Un settimanale - da marzo uscirà ogni 15 giorni - che racconta ogni aspetto della Grande Mela, mettendo insieme articoli mondani alla Vanity Fair con inchieste politiche e sociali alla New Yorker. La cosa più incredibile è l'attenzione al lettore. Qualcosa che dovrebbero imparare molti editori italiani.

La storia è semplice. Sono abbonato a New York su iPad (a un prezzo davvero conveniente). Quando Apple ha aggiornato il sistema operativo, c'è stato qualche problema: per una settimana non sono riuscito a scaricare il nuovo numero della rivista. Così, il 14 novembre, ho inviato una mail al servizio assistenza. Nel giro di pochi minuti mi risponde Lisa:
Hi Luca - I'm very sorry that you're having trouble downloading issues. This is a known problem, affecting some itunes subscribers, that occurred following our ios7 update. Fortunately, we've rooted out the problem and expect to have a new update available to users by the beginning of next week. Again, my sincere apologies for the aggravation and delay. We will be back in touch with you as soon as the 'fix' is ready.
Thanks for your understanding. We'll get back to you asap.
Nel giro di pochi giorni l'applicazione viene aggiornata e torno a scaricare la mia rivista, compreso il numero precedente. Un piccolo disagio risolto senza troppi problemi. Il 21 novembre, quando ho ormai dimenticato il problema, arriva un'altra mail:
Hi, Thank you for your patience and understanding as we worked through problems resulting from our iOS 7 update, which seriously affected some of our readers who subscribed to the New York magazine app through iTunes. We're pleased to share good news! Our developers have resolved the entitlement problems and the updated app (version 1.1.8) is now available in the iTunes store. If you haven't already, please download version 1.1.8 and then hit "Restore Purchases" when you're in the Store view. Next, enter your Library and the issues should show the "Download" button.
In order for us to make amends, please let us know if you are using a US iTunes account at your earliest convenience. Again, please accept our apologies for the aggravation you experienced. We hope you continue to enjoy your New York subscription.
All the best, New York magazine.
Immagino che mi chiedano se ho un account iTunes americano per regalarmi un gadget. Ho un account italiano: pazienza. Non rispondo neanche, mi dimentico di loro. Ieri sera, altra mail:
Hi, Just a friendly reminder to let us know if you are using a US iTunes account at your earliest convenience. If you are, we'd like to send you a $10 gift certificate. If not, we'd like to email you some alternative compensation options (as US iTunes gift cards are not valid for non-US iTunes accounts). Thanks again. New York magazine
Questa volta rispondo. Molto gentili, grazie, ma purtroppo ho un account italiano. Non è morto nessuno, tranquilli, va bene così. Niente, vogliono farsi perdonare. Mi riscrive Tova con tre opzioni:
Hi Luca, It has been tricky to find a solution for our international users. We are offering a $10 US iTunes gift certificate. However, those are not valid for non-US iTunes accounts. As an alternative, we can offer one of the following
* $10 deposited to a PayPal account 
* $10USD check (please note that not all banks guarantee they will deposit a foreign check, there are fees and waiting periods associated, as well) 
* New York Stories (retail value $13.10) and a New York magazine 2014 calendar 
Please let me know which option you prefer and I'll proceed with processing your request. Thanks so much!
Preso per sfinimento, scelgo la terza opzione. Riceverò a casa un libro e un calendario del 2014. Tutto perché non sono riuscito a scaricare un numero della rivista. Morale? Anche per un ottimo giornale i lettori vengono prima di tutto. Per quanto mi riguarda, rinnoverò l'abbonamento a vita.